Mede-eigendom: Wat is het nut van het huishoudelijk reglement?

Het huishoudelijk reglement wordt soms verward met de statuten van de mede-eigendom, maar het huishoudelijk reglement is eveneens een document van mede-eigendom. De wet inzake appartementen, die op 1 januari 2019 in werking is getreden, heeft het toepassingsgebied van het huishoudelijk reglement gewijzigd. Wat moet er dan in staan? Welke belangrijke elementen van het huishoudelijk reglement moet u kennen?

Terug naar de documenten van de mede-eigendom

Wat is het huishoudelijk reglement?

Het huishoudelijk reglement is een document dat de regels van het gemeenschapsleven binnen de mede-eigendom vastlegt. Het is een verplicht document dat een bepaald aantal punten moet bevatten en bepaalde elementen moet specificeren.

Het doel van het huishoudelijk reglement is de harmonie binnen de mede-eigendom te handhaven door een aantal regels vast te stellen om de netheid, rust en veiligheid van het gebouw te waarborgen. De goedkeuring van het document moet geschieden in een speciaal daartoe bijeengeroepen Algemene Vergadering.

Goed om weten: In tegenstelling tot het reglement van de mede-eigendom, waarin de rechten en plichten van elke mede-eigenaar zijn vastgelegd, bevat het huishoudelijk reglement de regels voor het samenleven.

De elementen die het huishoudelijk reglement moet bevatten

Het huishoudelijk reglement is sterk gereglementeerd. Dit document moet ten minste de volgende elementen bevatten:

  • De regels voor het bijeenroepen van algemene vergaderingen, alsmede de reikwijdte van bevoegdheden die aan de Algemene Vergadering zijn toevertrouwd
  • De jaarlijkse periode van 15 dagen gedurende dewelke de Algemene Vergadering van de Vereniging van Mede-Eigenaars moet worden gehouden
  • De wijze van aanstelling van een mandataris (zoals de syndicus van mede-eigendom) met alles wat dit met zich meebrengt (duur van het mandaat, wijze van verlenging, omvang van de bevoegdheden)
  • De basisregels van het samenleven, die onder andere de normen voor hygiëne en rust binnen de mede-eigendom bepalen.
  • Het bedrag waarboven de werken via in concurrentie stelling moeten worden uitbesteed (vergelijking van verschillende offertes)

Elke mede-eigendom kan in zijn huishoudelijk reglement ook andere bepalingen opnemen betreffende thema's als netheid of rust in het gebouw. Er kan bijvoorbeeld een tijdslimiet waarna geluidshinder niet meer is toegestaan worden vermeld, een plaats voor huishoudelijk afval of een plaats om fietsen te stallen.

Goed om weten: Het is niet nodig om naar een notaris te gaan om een huishoudelijk reglement op te stellen. Dit document kan in onderlinge overeenstemming met alle mede-eigenaars worden opgesteld.


Wie moet het huishoudelijk reglement naleven?

In principe moeten alle mede-eigenaars het huishoudelijk reglement naleven. Als u uw appartement verhuurt, moet de huurder zich ook aan deze regels houden. Het is gebruikelijk om het volledig huishoudelijk reglement bij de huurovereenkomst te voegen. Als wordt bewezen dat de huurder niet op de hoogte kon zijn van deze regels, kan de eigenaar aansprakelijk worden gesteld.

Wettelijk gezien is de syndicus van de mede-eigendom verplicht het huishoudelijk reglement aan te passen indien de wettelijke regels van toepassing wijzigen.

Goed om weten: Als u van mening bent dat bepaalde elementen van het huishoudelijk reglement uw eigendomsrechten schenden, kunt u in beroep gaan bij de vrederechter.