Mede-eigendom: Wat zijn de belangrijke documenten?

Om conflicten te voorkomen kunnen mede-eigenaars zich voor sommige zaken op verschillende documenten berusten. Een conflict met een andere mede-eigenaar over het gebruik van een privé-terras? De basisakte kan u hierbij helpen. Een probleem met de syndicus omdat je fiets niet geparkeerd staat waar hij hoort te staan? Daar kunt u het huishoudelijk reglement voor raadplegen.

Retour vers : Hoe wordt een mede-eigendom beheerd?

Het huishoudelijk reglement

Het reglement van de mede-eigendom heeft tot doel de regels tussen de verschillende mede-eigenaars te kaderen en vast te leggen. Elke bewoner van het gebouw (huurder of mede-eigenaar) is verplicht deze bepalingen na te leven.

De wet stelt de dwingende bepalingen vast die in het huishoudelijk reglement moeten worden opgenomen, onder andere met betrekking tot de wijze waarop de Algemene Vergadering moet worden bijeengeroepen of waarop een volmachtdrager moet worden aangewezen. Andere bepalingen, die zowel betrekking hebben op de gemeenschappelijke ruimten als op de privé-gedeelten, kunnen aan het document worden toegevoegd.

Dit interne reglement kan door de Vereniging van Mede-Eigenaars worden opgesteld, bijgestaan door de syndicus van de mede-eigendom, maar het is toch raadzaam om dit door vakmensen te laten opstellen.

Meer weten over het huishoudelijk reglement

De basisakte

De basisakte en het huishoudelijk reglement van mede-eigendom vormen samen de statuten van de mede-eigendom. Deze statuten moeten de volgende drie bepalingen bevatten:

  • Een beschrijving van het volledig vastgoedcomplex
  • Een beschrijving van elke gemeenschappelijke ruimte en elke privé-ruimte
    van het gebouw
  • Het aandeel in de gemeenschappelijke delen voor iedere mede-eigenaar, volgens ieders kavel

    Een duidelijke segmentatie van de gemeenschappelijke en privé-gedeelten kan voornamelijk een conflict ontmantelen. De basisakte is op dit punt uiterst nauwkeurig. In het algemeen wordt een deel dat door meer dan één mede-eigenaar in gebruik is, beschouwd als een gemeenschappelijk deel.

Meer weten over de basisakte

Boekhoudkundige documenten

De boekhoudkundige documenten vormen een echte bron van informatie voor de mede-eigenaars omdat zij inzicht geven in de stand van financiën van de mede-eigendom alsook en in de uitgaven- of inkomstenposten.

Het is de syndicus die het vaakst deze documenten onder de aandacht brengt. U kunt er volgende zaken in terugvinden:

  • De individuele afrekening van lasten die, voor het hele jaar, de jaarlijkse kosten van de mede-eigendom vermeldt alsook het bedrag dat elke mede-eigenaar volgens zijn aandeel moet betalen,
  • De lijst van de uitgaven,
  • De inventaris die zowel de balans als de resultatenrekening omvat,
  • De details van andere rekeningen (leveranciersrekening, schaderekening, mutaties in het reservefonds, enz.)

Van al deze documenten is de boekhoudkundige balans waarschijnlijk het nuttigste document dat u ook de meeste informatie zal verschaffen. De boekhoudkundige balans geeft immers inzicht in de evolutie van de mede-eigendom door de correlatie weer te geven van de activa van de mede-eigendom (de activa van de balans) en de wijze waarop deze investeringen worden gefinancierd (de passiva). Kortom plaatst deze balans de financiering van een project in het juiste perspectief.

meer weten over de boekhoudkundige documenten

Toegang tot deze documenten

Artikel 577-8, § 4, 11° van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat de syndicus de mede-eigenaars toegang moet verlenen tot alle documenten of inlichtingen, van niet-particuliere aard, en die betrekking hebben op de mede-eigendom. De syndicus moet elke mede-eigenaar een redelijke termijn geven om de documenten te kunnen raadplegen. Wettelijk is de syndicus niet verplicht om via een website toegang te verlenen tot deze documenten (wetswijziging van 15 mei 2012 op de oorspronkelijke wet van 2 juni 2010).

Voor niet-particuliere documenten is de toegang tot de documenten strikt beperkt tot de leden van de Raad van Mede-Eigendom.

Goed om weten: Elk jaar publiceert de Rekencommissaris een rapport waarin hij verslag uitbrengt over de rekeningen van de syndicus. Voor de mede-eigenaars is dit rapport een zeer nuttig overzicht om de functionering te begrijpen en zich een oordeel te vormen over de rekeningen van zijn mede-eigendom.