30 mei 2022

Een kraan die net werd dichtgedraaid, een lekkende verbinding of een leiding die barst, een ramp is snel gebeurd. Een overstroming in uw woonst maar misschien ook bij de buren. Denk je dat dit alleen de anderen overkomt? In België worden jaarlijks meer dan 120.000 gevallen van waterschade gemeld. Wat moet u doen en hoe gaat u om met de gevolgen van waterschade?

Wat is waterschade?

Waterschade omvat alle schade die door water wordt veroorzaakt. Schade kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door een lekkende wasmachine, een badkuip die overloopt of een lek in het dak.

Er kunnen zich verschillende scenario's voordoen:

  • De schade komt uit uw huis en alleen u bent getroffen,
  • De schade komt van uw huis en heeft uw huis en dat van ten minste één buur beschadigd,
  • De schade komt van een buur en treft u,
  • De schade komt uit de gemeenschappelijke ruimten van de mede-eigendom en treft uw huis.

De juiste reflexen: stopzetten, contacteren, vaststellen

Wanneer u te maken krijgt met waterschade, moet u snel maar doordacht reageren. U moet, en wel in deze volgorde:

1. Stopzetten

Het eerste wat u moet doen als er een waterlek is, is de watertoevoer afsluiten. Het is daarom belangrijk om, bij intrede van een huis, niet alleen de elektriciteitsmeter maar ook de watermeter meteen te lokaliseren. In een mede-eigendom bevinden deze zich soms buiten het gebouw. Als de waterlekkage zich voordoet in de buurt van stopcontacten of apparaten is het veiliger om ook de stroom uit te schakelen.

U kunt proberen de bron van het probleem te vinden en al het mogelijke doen om de schade te beperken: sponzen gebruiken, emmers plaatsen, beschermen met dekzeilen, enz. U kunt ook voorwerpen of meubels verplaatsen die door het water kunnen worden beschadigd.

Als het probleem van een buurman komt, waarschuw hem dan zo snel mogelijk zodat hij het lek kan stoppen. Als de waterschade een buur treft, breng hem/haar dan ook op de hoogte.

Als het water schade heeft veroorzaakt in de gemeenschappelijke ruimten (gangen, inkomhal, enz.) of als het probleem uit de gemeenschappelijke ruimten komt, moet u contact opnemen met de syndicus.

2. Contacteer de verzekeringsmaatschappij

Neem, van zodra u uw woonst hebt veiliggesteld, contact op met uw verzekeringsmaatschappij en volg hun instructies. Als u dit wenst kunt u zich laten bijstaan door een deskundige die de hele procedure in goede banen zal leiden voor u. Deze bijstand is gratis, in feite worden de honoraria van de expert betaald door uw verzekeraar.

Indien de schade is veroorzaakt door een buurman, moet de verzekeraar van de buurman gecontacteerd worden en moeten alle betrokken woningen worden vergoed.

Het is belangrijk niet te beginnen met schoonmaken en herstellen vooraleer de verzekeraar langsgekomen is.

3. Laat de schade vaststellen

Een eerste afspraak met de verzekeraar of de deskundige wordt gemaakt op de plaats van de schade, zodat deze een inventaris van de schade en verliezen kan opmaken. Met documenten zoals meubelfacturen of foto's van vóór de waterschade kunt u zeker het dossier aanvullen.

Als er reparaties moeten worden verricht wordt om een prijsopgave gevraagd. De verzekeraar, die over alle elementen beschikt, analyseert uw dossier en deelt u mee op welke schadevergoeding u recht hebt. U kunt dan beginnen met de werkzaamheden of aankopen doen om de beschadigde voorwerpen te vervangen.

Door uw bezoek aan deze site voort te zetten, accepteert u het gebruik van cookies om, onder andere, uw taalvoorkeuren op te slaan, vloeiender door te bladeren of statistieken over het gebruik van de site te verzamelen.

Meer informatie OK