7 okt. 2020
Info

Waarom een inspectie van uw mede-eigendom overwegen?

Een scheidingswand verwijderen, een binnenplaats privatiseren, de buitenkant van het gebouw wijzigen, gemeenschappelijke ruimten renoveren, een schoorsteen installeren, enz. Zoveel beslissingen die afhangen van een consensus tussen mede-eigenaars.
Bent u van plan buitengewone werkzaamheden uit te voeren aan een vastgoed in mede-eigendom, of dit initiatief nu van u alleen uitgaat of van meerdere mede-eigenaars, er is sowieso een procedure te volgen.

De syndicus zet het voorstel op de agenda van de eerstvolgende Algemene Vergadering en de leden van de vergadering moeten hun akkoord geven, volgens de verschillende meerderheidsregels die gelden al naargelang de aard van de werkzaamheden. Om dit proces te vergemakkelijken en te voorkomen dat het besluit wordt geblokkeerd en bij onenigheid voor de rechter moet worden gebracht, stelt dit artikel u een waardevol instrument voor: de technische audit van een mede-eigendom.

Wat is de technische audit van een mede-eigendom?

De technische audit van een mede-eigendom is een grondige inspectie van uw eigendom door een onafhankelijke en neutrale architect. Hij zal u begeleiden bij het bepalen van de uit te voeren werkzaamheden, binnen welk tijdsbestek deze moeten gebeuren en met welk budget.

80 controlepunten

Het auditrapport geeft een deskundig oordeel over de technische problemen die in het gebouw zijn aangetroffen en beveelt passende oplossingen aan. Deze diagnose van de woning herziet 80 controlepunten, in overeenstemming met de wet van 1 januari 2019. Met die diagnose worden de prioriteiten van de werkzaamheden vastgesteld en de budgetten voor de uitvoering ervan geraamd.

Prioriteiten stellen

In dit document krijgt elk punt een kleur: groen, geel, oranje of rood, voor een volledige technische controle. Deze worden gebruikt om de prioriteiten van de uit te voeren werkzaamheden vast te stellen. Punten in het groen zijn die waaraan geen verder gevolg moet worden gegeven. De punten in het rood moeten idealiter binnen twee jaar worden aangepakt. Oranje geeft een tijdsruimte van 5 jaar aan om de veranderingen door te voeren. Geel betekent een aanbeveling voor niet-dringende maatregelen (10 jaar).

Niet-bindend hulpmiddel

De technische audit is dus een werkinstrument om uw beslissingen tijdens de Algemene Vergadering te sturen en een financieringsplan te overwegen, maar is niet bindend. Het is een deskundig advies, maar het blijft aan jullie, als mede-eigenaars, om hier te samen met de syndicus op de Algemene Vergadering over te beslissen.

Waarom een technische audit van een mede-eigendom?

Globale visie over de werkzaamheden

Renovatieprojecten in een mede-eigendom zijn niet eenvoudig, omdat zij afhankelijk zijn van een overeenkomst tussen de mede-eigenaars en de gebruikers, zoals hierboven vermeld. De audit vergemakkelijkt het proces door u een globale visie te bieden van de bestaande problemen en adequate oplossingen, om het doel te bereiken dat u samen op de Algemene Vergadering hebt vastgesteld.

Tien jaar garantie / burgerlijke aansprakelijkheid

De technische audit stelt u in staat de ontwikkeling van het gebouw voor de komende 10 jaar te plannen. Deze tienjarige garantie is een waardevol instrument om te voldoen aan de verplichting die op de Raad van Mede-eigendom en op de Syndicus rust om elk jaar de te verrichten werkzaamheden aan de Algemene Vergadering voor te leggen.

Optimalisatie

Een technische audit laten uitvoeren is niet alleen een burgerlijke verantwoordelijkheid, het is een kwestie van goed beheer van uw appartementsgebouw. Het is niet alleen een kwestie van bepaalde aspecten in overeenstemming te brengen met de voorschriften. Het gaat er ook om de levenskwaliteit van de bewoners te verbeteren, de meerwaarde van het gebouw te verhogen en energie te besparen. Dit laatste aspect van de technische audit is ook belangrijk met het oog op de nieuwe richtlijnen voor 2050 inzake energierenovatie.

Transparantie

De globale audit draagt dus bij tot de technische duurzaamheid en de conformiteit van uw gebouw, maar kan ook nuttig zijn vanwege de transparantie voor alle betrokken partijen. Deze transparantie kan worden gebruikt als een commercieel instrument tijdens een verkoop on de koper gerust te stellen.

Hoe voert u de technische controle van een mede-eigendom uit?

Om een technische vastgoedaudit voor uw flatgebouw te laten uitvoeren, hoeft u alleen maar volgende stappen te volgen:

1. Verzoeken om het punt "Technische audit" op de agenda van uw Algemene Vergadering te plaatsen. Het verdient altijd de voorkeur dat het bestek voor de audit wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering, zodat deze ook meteen kan worden gevalideerd.

2. Zodra het besluit aanvaard is, geeft de syndicus in naam van de mede-eigendom opdracht tot de technische audit.

3. Instaan voor de ontvangst van het auditverslag en de planning van de toekomstige werkzaamheden.

Verschillende Belgische organisaties zijn gespecialiseerd in technische vastgoedsaudits. Met name ImmoPass, een onafhankelijke organisatie die de uit te voeren werkzaamheden op uw mede-eigendommen inventariseert, analyseert, per prioriteit rangschikt en budgetteert.