Belgische werknemers zoeken tegenwoordig naar een betere persoonlijke en professionele omgeving en maken daarom gebruik van flexibele en praktische werkruimten. In het licht van deze nieuwe realiteit worden in moderne mede-eigendomsprojecten steeds meer coworking ruimtes geïntegreerd om de bewoners een professionele en gezellige werkplek dicht bij huis te bieden.
De voordelen van coworking in een mede-eigendom
De ontwikkeling van coworking in heel België gaat steeds sneller, omdat het veel voordelen biedt voor werknemers. Binnen een mede-eigendom stellen deze gedeelde werkruimten de bewoners in staat om hun reistijd te verminderen, omdat ze geen lange afstanden meer hoeven af te leggen om op kantoor te komen. Dit vermindert ook hun ecologische voetafdruk.
Bovendien genieten werknemers van een stimulerende werkomgeving op een steenworp afstand van huis. Naast dit zeer gewaardeerde gemak stimuleren coworking spaces de vorming van lokale professionele gemeenschappen. Bewoners kunnen netwerken, ideeën uitwisselen en banden smeden met andere professionals met wie ze uiteindelijk kunnen samenwerken.
Bovendien zorgt de aanwezigheid van een coworkingruimte in een mede-eigendom voor een besparing op zakelijke uitgaven voor de bewoners, omdat ze zo niet langer externe kantoren hoeven te huren.
Wist u dit?
Thuiswerkers lopen meer kans om te worden afgeleid, om iets makkelijker uit te stellen en last te hebben van mentale vermoeidheid.
Hoe beheert en organiseert u deze ruimtes?
Om ervoor te zorgen dat coworking ruimten in een mede-eigendom soepel verlopen, is het essentieel om goed doordachte en effectieve beheer- en organisatiestrategieën te ontwikkelen. U hebt de gepaste apparatuur nodig, zoals ergonomische bureaus, volledig uitgeruste vergaderruimtes, multifunctionele printers en een betrouwbare en hoog debiet internetverbinding.
Het is hierbij ook essentieel om duidelijke toegangstijden te definiëren, zodat alle bewoners het pand op een eerlijke manier kunnen gebruiken. Een online reserveringssysteem kan een nuttige manier zijn om de toewijzing van ruimtes te beheren en mogelijke conflicten over bezetting te voorkomen.
Het is ook raadzaam om duidelijke en strikte gebruiksregels op te stellen, aangepast aan de behoeften van de bewoners en de specifieke kenmerken van de mede-eigendom. Deze regels kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op een aanvaardbaar geluidsniveau, vertrouwelijkheid van zakelijke informatie of respect voor gemeenschappelijke ruimten.
Casestudies en getuigenissen over de doeltreffendheid van coworking spaces in mede-eigendom
Heel wat mede-eigendommen hebben al met succes coworking ruimtes geïntegreerd om hun bewoners een betere leefomgeving te bieden. In Brussel, Antwerpen, Luik... overal in België duiken grote, comfortabele ruimten op die aangepast zijn aan de activiteiten van de bewoners.
Een mede-eigendom in Brussel heeft bijvoorbeeld gekozen voor een hybride model en biedt een coworking ruimte aan die toegankelijk is voor de bewoners tegen een bescheiden maandelijkse vergoeding. Dit model maakt het mogelijk om de onderhoudskosten te dekken en extra diensten aan te bieden. De gebruikers zeggen tevreden te zijn over de werkruimte, die ze zien als een plek die hun concentratie en productiviteit bevordert.
Besluit
De integratie van coworking spaces in mede-eigendommen is een veelbelovende trend die aansluit bij de veranderingen in de wereld van werk en van stedelijke levensstijlen. In combinatie met een doeltreffend beheer helpt dit initiatief de levenskwaliteit van de bewoners te verbeteren, hun productiviteit te verhogen en vertserkt het hun gevoel deel uit te maken van de gemeenschap.
Denkt u erover om een coworking ruimte in uw mede-eigendom op te nemen? Neem gerust contact op met Easy Syndic voor oplossingen op maat van uw woning!