21 aug. 2023

In een mede-eigendom worden verschillende percelen zoals appartementen, winkels, ateliers en kantoren samengebracht, elk met hun eigen unieke kenmerken zoals de toegang tot de tuin, de binnenplaatsen en terrassen. Er staan verschillende belangen op het spel en de complexe realiteit van deze gedeelde ruimte vereist een doordacht evenwicht tussen het gemeenschapsleven en het privéleven. Ontdek hier hoe je een mede-eigendom in gemengd gebruik doeltreffend kunt beheren.

Duidelijke regels opstellen

Een van de eerste stappen in het succesvol beheren van een mede-eigendom in gemengd gebruik is het opstellen van duidelijke en consistente regels voor alle bewoners en handelaren. Deze regels moeten betrekking hebben op de verschillende aspecten zoals het gebruik van gemeenschappelijke ruimten, openings- en sluitingstijden, overlast, het gebruik van gemeenschappelijke delen, parkeren en beveiliging. Het is essentieel om deze regels aan alle bewoners mee te delen en ervoor te zorgen dat ze worden nageleefd.

Weet dat wooneenheden en commerciële ruimtes harmonieus naast elkaar kunnen bestaan in een mede-eigendom zolang de activiteiten voldoen aan de wettelijke vereisten. Het gebruik van een kavel voor commerciële doeleinden moet met het huishoudelijk reglement van de mede-eigendom en de bestemming van het gebouw overeenstemmen, zonder afbreuk te doen aan de rechten van de andere mede-eigenaars.

Goed om weten
Om de bestemming van een kavel te wijzigen, is een stedenbouwkundige vergunning en de instemming van de mede-eigenaars met een meerderheid van 4/5 vereist. Voor het wijzigen van de toewijzing van de mede-eigendomsaandelen is daarentegen een akkoord met eenparigheid van stemmen vereist.

Opsplitsen van de lasten

Mede-eigendommen in gemengd gebruik vereisen over het algemeen een duidelijk onderscheid tussen kosten voor woon- en commerciële ruimtes. Het is belangrijk om een eerlijke verdeling van de kosten vast te leggen, rekening houdend met de specifieke behoeften van elke partij. Een nauwkeurig en transparant boekhoudsysteem zoals dat wordt aangeboden door de beheertool van Easy Syndic zal helpen om ook een evenwichtig financieel beheer te garanderen.

Communicatie en actieve deelname

Een open en regelmatige communicatie is essentieel voor een goed beheer binnen de mede-eigendom. Organiseer regelmatig bijeenkomsten met bewoners en winkeliers om problemen te bespreken, suggesties te verzamelen en actieve participatie aan te moedigen. Transparantie in besluitvorming en bij het oplossen van problemen zal het vertrouwen binnen de mede-eigendom versterken.

Onderhoud

Gemengde mede-eigendommen vereisen speciale aandacht als het gaat om onderhoud. Zorg voor een preventief onderhoudsplan voor gemeenschappelijke ruimten, beveiligingssystemen, liften, parkeerplaatsen, enz.

Anticiperen op en omgaan met conflicten

Gemengde mede-eigendommen kunnen soms het toneel zijn van conflicten tussen bewoners en winkeliers vanwege uiteenlopende belangen. Als beheerder is het belangrijk om deze conflicten proactief en eerlijk te beheren. Stimuleer bemiddeling en het zoeken naar wederzijds aanvaardbare oplossingen om conflicten op te lossen en zo een harmonieus en vriendelijk klimaat binnen de mede-eigendom te behouden.

Conclusie

Efficiënt beheer van mede-eigendommen in gemengd gebruik vereist een proactieve en goed georganiseerde aanpak. Easy Syndic kan u helpen uw gemengde mede-eigendom doeltreffend en harmonieus te beheren. Krijg een vereenvoudigde toegang tot ons online beheerplatform en geniet zo van geavanceerde functies voor een transparant en evenwichtig beheer!
gestion copropriété à usage mixte