4 okt. 2021

In een mede-eigendom kruisen mensen elkaars wegen, ze wonen naast elkaar, delen bepaalde ruimtes en moeten gemeenschappelijke beslissingen nemen. Mede-eigenaars zijn echter geen buitenaardse wezens maar gewone mensen, elk met hun eigen levenswijze en manier van denken. Soms zijn er dus spanningen en conflicten.

Wat zijn de belangrijkste conflicten die zich in een mede-eigendom voordoen en hoe kunnen die worden opgelost?

De belangrijkste conflicten in mede-eigendom

Buurtproblemen

Geluidsoverlast is het meest voorkomende buurtprobleem. Avondfeestjes, luide muziek, klussen op alle uren, dichtslaande deuren, blaffende honden, er zijn veel bronnen van lawaai. Als ze uitzonderlijk voorkomen, zijn ze gemakkelijk te verontschuldigen, maar als ze regelmatig voorkomen, kunnen ze het dagelijks leven vermoeiend maken en de slaap verstoren. Vervelende geuren en rommelige gemeenschappelijke ruimtes kunnen ook buurtoverlast veroorzaken.
Het basisprincipe is dat "niemand een andere persoon een abnormale buurtoverlast mag bezorgen".

Achterstand van betalingen

Wanneer een mede-eigenaar zijn lasten niet op tijd betaalt, komt de begroting van de mede-eigendom in de problemen en worden alle mede-eigenaars hierdoor getroffen.

Conflicten met de syndicus

Conflicten kunnen ontstaan tussen mede-eigenaars, maar ook tussen een of meer mede-eigenaars en de syndicus. Betwisting van beslissingen, twijfel over de bekwaamheid van de syndicus, verdenking van verduistering kunnen het vertrouwen tussen een syndicus en zijn cliënt breken en een bron van conflicten vormen. Indien de meerderheid van de mede-eigenaars het niet eens is met de syndicus, is het mogelijk om van syndicus te veranderen.

De beste remedie: communicatie

De meeste conflicten kunnen worden opgelost door er samen over te praten. Veel mensen zijn zich bijvoorbeeld niet bewust van het lawaai dat zij maken, en door er rustig met hen over te praten, kunnen deze bronnen van lawaai vaak worden verminderd of verhinderd. Het lijkt vanzelfsprekend, maar veel eigenaars durven eenvoudige problemen niet met hun buren te bespreken. Op voorhand een betere communicatie voorzien in de mede-eigendom zoals bijvoorbeeld door het organiseren van een burenmaaltijd of door elkaar diensten uit te wisselen maakt het mogelijk elkaar beter te leren kennen en discussies te vergemakkelijken. Wij zijn vaak bang voor wat wij niet kennen, en door onze buren beter te leren kennen kunnen veel conflicten worden voorkomen.

Andere manieren om een conflict op te lossen

Soms is praten niet genoeg om conflicten op te lossen. Het is dan mogelijk om een eenvoudige brief, een aangetekende brief of zelfs een ingebrekestelling te sturen.

Het is ook mogelijk de syndicus in te schakelen die een bemiddelende rol kan spelen. Hij zal het huishoudelijk reglement gebruiken om de persoon die verantwoordelijk is voor het conflict te vragen op te houden met het veroorzaken van overlast. Hij kan de eigenaar waarschuwen als het conflict een huurder betreft.

Een bemiddelingsprocedure, die gratis is, kan worden gebruikt om met de hulp van een vrederechter snel een oplossing te vinden.

Als deze maatregelen niet volstaan, kan een rechtszaak worden overwogen. Een vrederechter kan bijvoorbeeld de bijeenroeping van een Algemene Vergadering opleggen, werkzaamheden toestaan die zonder geldige reden aan een mede-eigenaar werden geweigerd of eisen dat de ordeverstoring wordt beëindigd.

Voorkomen van conflicten

Een nauwkeurige reeks interne regels vormt een solide basis voor het vaststellen van de leefregels in de mede-eigendom. Er moet duidelijk worden vastgesteld wat wel en wat niet is toegestaan. De basisakte is ook belangrijk om bepaalde conflicten te neutraliseren.

Door uw bezoek aan deze site voort te zetten, accepteert u het gebruik van cookies om, onder andere, uw taalvoorkeuren op te slaan, vloeiender door te bladeren of statistieken over het gebruik van de site te verzamelen.

Meer informatie OK